November 26, 2006

Jerusalem I: la ciutat antiga


Feia dies que volia escriure sobre Jerusalem però no m’atrevia... La ciutat té tants racons carismàtics i simbòlics, tantes parts diferenciades i genera tantes sensacions que resulta difícil començar a escriure sobre aquesta capital. Però avui he decidit que ja era hora de començar a introduir-vos la part que més m’agrada d’aquesta ciutat mil·lenària: la ciutat antiga.

La ciutat antiga de Jerusalem, envoltada per una muralla medieval amb set entrades (l’entrada de la foto és l’entrada del Lleó), està dividida en quatre parts o quarters: el jueu, l’àrab, l’armeni i el cristià. És fàcil perdre’s degut als petits carrerons envoltats d’edificis de pedra fins i tot per aquells que ja porten un temps a la ciutat. Aquest niu de carrerons estrets i enigmàtics és un dels centres religiosos més importants del món, ja que cada una de les tres grans religions monoteistes hi té un monument sagrat: els jueus tenen el Mur de les Lamentacions, els cristians l’Església del Sant Sepulcre i el musulmans la Mesquita de la Cúpula de la Roca –tercer lloc sagrat després de la Meca i de Medina-.

Sembla que un no pugui cansar-se mai de passejar per la ciutat antiga... Jerusalem és una ciutat de contrastos. En dos minuts un pot passar dels colors, les olors i els crits dels venedors del basar àrab a la passió dels jueus balancejant-se davant el mur de les lamentacions o l’emoció de molts cristians pel fet d’estar al lloc on suposadament Jesús va ser crucificat o recórrer la Via Dolorosa. Aquests contrastos òbviament també s’aprecien en la gent que passeja pels carrers: un hi pot veure famílies jueves ortodoxes procedents de mil llocs –pares amb barrets estrambòtics, dones amb el cabell tapat i nens amb les patilles rinxolades-, àrabs, alguns turistes –ni la meitat dels que es mereix la ciutat-, armenis, ...

En resum, la ciutat antiga és un dels llocs més increïbles on he estat. Diria que és la ciutat que més m’ha agradat juntament amb Roma i Istambul. Dubto que hi passegi prou hores per descobrir la meitat dels racons que alberga, però us prometo me n’hi passaré moltes. A més, he de tenir la lliçó apresa abans que els meus pares i els meus germans em visitin a finals de desembre!

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Im-pre-zionante!
I ja s'avenen, els 4 clans? És bonic que puguin conviure tan juntament :) Alà n'hi do, de l'alta concentració de riquesa cultural contenida per un mur i set portes :O

10:37 PM, November 26, 2006

 
Blogger Aniol said...

Ja, ja, ja! Sí, Jahvé n'hi do! La veritat és que conviuen gent molt diferent però això no és gratuït ja que la convivència aquí no està exempta de certes tensions. I potser una evidència d'això és el fet que el centre està dividit en quatre parts i no en una de sola.

La gent diu que l'exemple a seguir, l'exemple de convivència, és Haifa. Haifa és una ciutat del nord on viuen jueus, musulmans i cristians sense segregacions ni tensions de cap mena. Jo, però, no he tingut el gust d'estar-hi... encara :-)

10:58 PM, November 26, 2006

 
Blogger Aniol said...

Però bé, de fet, ja ho podràs veure amb els teus propis ulls d'aquí a un mes, i podràs formar-te la teva propia opinió. Una abraçada!

11:01 PM, November 26, 2006

 
Anonymous Anonymous said...

M'agrada llegir tot això que escrius, així em vaig preparant per quan vinguem. Em sembla increible poder passejar per tots aquests llocs...
m'imagina tants constrastos!!
Per cert, l'altre dia a les noticies va sortir la manifestació dels no tan ortodoxos Com va anar? És una minoria o són molts?
Una abraçada
Eli

12:59 AM, November 28, 2006

 
Anonymous Anonymous said...

Aniol,
quan escric, no sé com he d'acabar
ara m'ha sortit el meu correu!!!
Quin embolic
Fins aviat
Eli

1:01 AM, November 28, 2006

 
Blogger Aniol said...

Bones Mare! Ja, ja, ja... No sé ben bé què vas fer, però en un altre comentari et sortia el nom...
Doncs, com et li deia a l'Isaac, ja ho veureu amb els vostres propis ulls.

La manifestació jo no la vaig veure, però no he acabat d'entendre qui volies dir. N'hi ha hagut unes quantes... Fa uns dies n'hi var haver una dels ortodoxos, fa uns altres n'hi var haver una altre del moviment de gays i lesbianes, ... pero jo no me n'he trobat cap :-) Una abraçada!

4:55 PM, November 28, 2006

 

Post a Comment

<< Home